Begeleiding bij ADHD, ADD en Autisme Spectrum Stoornis
Voor jongvolwassenen

Algemene voorwaarden - BAAASS Begeleiding

  1. Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij anders is overeengekomen, van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten van of met Baaass Begeleiding en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2. Bedrijfsomschrijving
Baaass Begeleiding is een organisatie die Begeleiding biedt aan o.a. mensen met Autisme Spectrum Stoornis of ADHD/ADD. Levensbrede Begeleiding is begeleiding op verschillende gebieden van het leven.

3. Definities
1. Opdrachtnemer: Baaass Begeleiding, die deze voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten.
2. Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer, te weten de cliënt zelf, dan wel diens wettelijke vertegenwoordiger of zijn werkgever.
3. Cliënt: degene die door opdrachtgever wordt aangemerkt als object van de coaching.
4. Overeenkomst: een mondeling dan wel schriftelijk contract tussen opdrachtgever en de opdrachtnemer betreffende een overeengekomen dienstverlening.

4. Uitvoering van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
2. Opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting jegens de opdrachtgever; nooit een resultaatverplichting.
3. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever geschieden.
4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de opdrachtnemer worden verstrekt. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst de benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van de door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.

5. Prijzen en offertes
1. Alle offertes en prijsopgaven door of vanwege opdrachtnemer gedaan zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als levertijd betreft en vervallen na 30 dagen. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
2. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie. Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtgever voor akkoord getekende offerte of de zorgovereenkomst door opdrachtnemer is ontvangen en geaccepteerd.
3. Werkzaamheden waarvoor geen vaste prijs is overeengekomen, zullen op basis van nacalculatie en tegen de overeengekomen tarieven aan opdrachtgever in rekening worden gebracht. Zijn vooraf geen tarieven overeengekomen, dan worden de tarieven bepaald op grond van de bij opdrachtnemer gebruikelijke tarifering.

6. Betalingsvoorwaarden
1. Betaling vindt plaats via een factuur, tenzij vooraf anders is overeengekomen.
2. Facturen dienen uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan op de door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.
3. Bij niet tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is, ook zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling, vanaf de vervaldatum een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende wettelijke rente. Indien opdrachtnemer zijn vordering op opdrachtgever ter incasso uit handen geeft, is opdrachtgever alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten welke met incasso gemoeid zijn, verschuldigd.
4. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van opdrachtnemer binnen 14 dagen na factuurdatum aan opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de hoogte van het factuurbedrag.

7. Duur en beëindiging
1. De duur van de overeenkomst wordt vooraf vastgesteld. Dit geschiedt in de (zorg)overeenkomst en na aanvaarding hiervan door opdrachtgever. Vroegtijdige beëindiging kan alleen indien partijen dit in onderling overleg zijn overeengekomen. In het geval van een Zorgovereenkomst kan opdrachtgever met een opzegtermijn van 1 maand de overeenkomst beëindigen.
2. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve 
gevolgen heeft, of het tijdstip van voltooiing beïnvloedt, zal opdrachtnemer opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

4. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien opdrachtgever niet in staat is gebleken binnen de afgesproken termijn aan zijn financiële verplichtingen te voldoen.

8. Tekortkomingen - Afspraken Verzetten
1. Opdrachtnemer zal zich inspannen om vervanging te regelen indien een afspraak verzet moet worden vanwege persoonlijke omstandigheden.
2. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor afspraken kosteloos af te zeggen of te verzetten in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, sterfgeval of ernstige ziekte van familie of dierbare, waardoor opdrachtnemer zijn opdracht niet naar behoren kan uitvoeren. In dit geval worden ook geen kosten in rekening gebracht.


9. Afspraak annuleren
1. Annuleringstermijn: De cliënt heeft het recht om een afspraak te annuleren. De annulering dient ten minste 24 uur voor aanvang van de geplande afspraak te
worden gemeld aan de coachpraktijk.
2. Annuleringskosten: Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang van de geplande afspraak is de cliënt verplicht om 50% van het afgesproken tarief voor de afspraak te betalen. Bij annulering binnen 12 uur voor aanvang van de geplande afspraak is de cliënt verplicht om het volledige tarief voor de afspraak te betalen.
3. Annulering door de coachpraktijk: De coachpraktijk behoudt zich het recht voor om een afspraak te annuleren in geval van overmacht, ziekte of andere onvoorziene omstandigheden. In dergelijke gevallen zal de coachpraktijk de cliënt zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en, indien mogelijk, een nieuwe afspraak inplannen zonder extra kosten.


10. Overmacht
1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
2. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer is gestart met uitvoering van de overeenkomst.
3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
4. Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.


11. Vertrouwelijke informatie - geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Alle conversaties worden behandeld volgens de hoogste confidentiële normen. Niets dat is besproken in de conversatie is bedoeld om daarbuiten te worden gecommuniceerd zonder toestemming van zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever.
2. In het geval van dreigend gevaar voor zowel opdrachtgever als voor de samenleving of bepaalde personen, behoudt opdrachtnemer zich het recht toe relevante informatie te verstrekken aan bevoegde personen of instanties als hiermee het gevaar kan worden voorkomen. Als persoon, vallend onder de Nederlandse wet, is het de plicht van de opdrachtnemer om activiteiten, welke in strijd zijn met de wet aan de hiervoor bedoelde autoriteiten te melden. Derhalve zal de opdrachtnemer niet kunnen worden aangesproken als zij onwettige zaken aan de wettelijke autoriteiten meldt.
3. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
4. Op alle communicatiemiddelen, zoals email, post, fax, voicemail en andere middelen is het confidentialiteitsprincipe van toepassing. Tenzij er vooraf afwijkende afspraken zijn gemaakt, zijn alleen de opdrachtnemer en de opdrachtgever degenen die de communicatie via deze mediums te zien krijgen. Partijen dienen er van op de hoogte te zijn dat een aantal mediums door derden worden beheerd, derhalve kunnen deze niet als strikt vertrouwelijk worden beschouwd. In die gevallen waarbij de opdrachtgever niet de gecoachte of de cliënt is, geldt het confidentialiteitsprincipe en geheimhouding ten aanzien van alle uitgewisselde informatie en gesprekken die plaatsvinden tussen opdrachtnemer en cliënt ook richting opdrachtgever.


12. Aansprakelijkheid
1. Deelname aan de activiteiten geschiedt geheel voor eigen risico.
2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor directe schade of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die de opdrachtgever of cliënt heeft genomen, al dan niet in overleg met de opdrachtnemer.
3. Opdrachtgever en cliënt zijn te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes, eigen gedrag, en de consequenties hiervan, zowel tijdens de tijd die opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk doorbrengen als daarna.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade welke is ontstaan door haar eigen tekortkomingen, behoudens voor zover het betreft schade welke is ontstaan als gevolg van opzet.
5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door tekortkomingen van haar coaches en begeleiders, behoudens voor zover het betreft schade welke is ontstaan als gevolg van opzet. In geen enkel geval is opdrachtnemer aansprakelijk voor gevolgschade.
6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk jegens de opdrachtgever voor schade welke is ontstaan door tekortkomingen en onrechtmatige daden voor de door haar al dan niet in verband van de uitvoering van de opdracht uitgevoerde handelingen, behalve voor zover zij de daaruit voortvloeiende schade op de bedoelde derde(n) kan verhalen.
7. In elk geval is iedere (buiten-) contractuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer wordt uitbetaald.

13. Verzekering

Opdrachtnemer zal gedurende de looptijd van de overeenkomst een gangbare
bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) aanhouden waarbij het risico voor zaak- en
personenschade per gebeurtenis is gedekt.


14. Klachtenprocedure
1. Ingeval opdrachtgever en -nemer een geschil hebben, dan proberen ze dit eerst zelf op een harmonische wijze op te lossen.
2. Mochten ze hier niet uitkomen, dan kan opdrachtnemer de klacht melden geschillencommissie.


15. Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde en uitgeleende zaken, daaronder eventueel mede begrepen testen, kaarten, spellen, schetsen, software, boeken, tekeningen, oefeningen enz., blijven (intellectueel) eigendom van opdrachtnemer, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem/haar zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. Opdrachtgever verplicht zich optimale zorg te dragen voor de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken en deze in optimaal bruikbare staat te retourneren aan de opdrachtnemer. In geval van beschadigingen toegebracht door opdrachtgever zal opdrachtnemer deze verhalen op opdrachtgever.


16. Wijziging van de voorwaarden
Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de onderhavige opdracht.